06 53 99 30 17 praktijk@senzies.nl

Een blog over Eerste Hulp Bij (beginnende) Depressie. Je slaapt slecht, piekert wat af, voelt stress, voelt je opgejaagd en je hebt een kort lontje. Of je voelt je juist lusteloos. Je hebt minder (of juist meer!) eetlust, somberheid.

Allerlei symptomen en iedereen heeft er wel eens mee te maken, in meer of mindere mate, al dan niet in combinatie met elkaar. In de volksmond wordt de term ‘depressief’ al snel gebruikt wanneer iemand in een dip zit of wat terneergeslagen is.

Misschien maak je een drukke periode door, of heb je een emotioneel ingrijpende gebeurtenis te verwerken. Ik noem gebeurtenissen als je baan verliezen of juist een nieuwe baan starten, gepest worden, scheiding, overlijden van een dierbare. Een sombere, depressieve stemming in reactie op teleurstelling of verlies, is een normale toestand. Een dergelijke stemmingsdaling of rouwreactie is van voorbijgaande aard en daarvoor zal over het algemeen geen gerichte interventie nodig zijn.

Er is pas sprake van een depressie wanneer iemand voldoet aan een aantal criteria (volgens DSM-5):

  1. Zo moet iemand langer dan twee weken ongewoon somber zijn en/of nergens meer plezier in hebben;
  2. Dit gaat gepaard met een aantal andere klachten, zoals slaapstoornissen, verminderde eetlust, weinig energie, vermoeidheid, concentratieproblemen, besluiteloosheid, traagheid, lichamelijke onrust, schuldgevoelens en vooral bovenmatige gedachten over de dood of zelfdoding;
  3. De klachten verstoren het dagelijks functioneren en er is sprake van psychisch lijden.

Vermoed jij aan bovenstaande criteria te voldoen dan is het verstandig om met de huisarts te gaan praten. Laat eventuele lichamelijke oorzaken allereerst uitsluiten door de arts.

Vervolgens wordt een depressie behandeld door een combinatie van praten (therapie) en pillen (antidepressiva). 

Weet je dat je bij beginnende, licht tot matige depressieverschijnselen zelf enorm veel invloed kunt uitoefenen op het wel of niet verder ontwikkelen van een depressie?

De aanpak bestaat uit goed voor jezelf zorgen: houd je aan een regelmatig ritme, ga op tijd naar bed en eet gevarieerd en gezond. Echter, het belangrijkste advies is om te gaan bewegen! Zorg ervoor dat je bij voorkeur dagelijks minimaal een half uur stevig gaat wandelen. Wandelen is goed voor je brein, het verlaagd de hoeveelheid stress hormonen die je aanmaakt (adrenaline/cortisol) en hersteld de balans in je lichaam. Heb je bos of strand in de buurt? Wandel dan daar en snuif de frisse en/of zilte lucht goed op. Grote kans dat jij je beter gaat voelen na enkele dagen.

Wil je extra hulp om beter in je vel te komen dan help ik je graag. Gezamenlijk pakken wij de oorzaak van jouw depressieve klacht aan. Bel of WhatsApp mij voor een kennismaking. Tot ziens bij Praktijk Senzies!