De afkorting EMDR staat voor Eye Movement Desensitization and Reprocessing. Het is een wetenschappelijk bewezen succesvolle behandeling voor de verwerking van emotioneel belastende herinneringen aan traumatische of stressvolle gebeurtenissen.

Hoe werkt het?

Je denkt terug aan de nare gebeurtenis. Intussen word je afgeleid omdat je met je ogen bepaalde bewegingen moet maken. Het klinkt raar, maar dit zorgt ervoor dat je terug kunt denken aan de nare gebeurtenis zónder dat je je daar nog steeds heel naar bij voelt.

Ik vergelijk het met alsof je hoofd een ladekastje is. Vóór de EMDR zit jouw herinnering in een lade die zomaar opeens open springt als je iets meemaakt, hoort, ziet of ruikt waardoor je er weer aan moet denken. Daar heb jij last van omdat dit gepaard gaat met allerlei nare gevoelens.

Ná de EMDR zit je herinnering netjes opgeborgen in de la. Deze springt niet zomaar ineens open. Je kunt zelf beslissen wanneer je de la open, maar ook weer dicht doet. En heel bijzonder is dan dat als je aan de nare gebeurtenis terugdenkt, er geen vervelende gevoelens meer bij opkomen!

Waarom EMDR?

Er is veel onderzoek gedaan naar EMDR en uit dat onderzoek blijkt dat EMDR bij veel mensen met een trauma helpt. Meestal werkt EMDR heel snel. Na één of hooguit enkele sessies merk je al dat je je beter voelt. De onderzoeksresultaten van EMDR bij kinderen voor wie nare gebeurtenissen uit het verleden veel impact hebben op hun dagelijks leven nu, zijn ook veelbelovend.