Weg met stress! 9 tips

door | 30 aug 2020

De zomervakantie is nu voor heel Nederland voorbij en school en werk wordt weer opgestart. Naar buiten kijkend schiet vaak het bekende liedje door mijn hoofd: “Het is weer voorbij… die mooie zomer”. Ik word op een of andere manier altijd tóch vrolijk van dat nummer, ook al vind ik het jammer dat de vakantie en zomer ten einde komt.

School en het volgen van een opleiding kunnen voor de nodige stress zorgen. Voor een kind, tiener of jongvolwassene. Een baan kan voor de nodige stress zorgen onder (jong)volwassenen.

Al op de basisschool worden kinderen geconfronteerd met prestatiedruk. Door middel van toetsen wordt een niveau bepaald. Als gevolg van de onderlinge concurrentie met leeftijdsgenoten en de verwachtingen van volwassenen kunnen faalangst en minderwaardigheidsgevoelens zich ontwikkelen.

Vaak willen ouders, maar ook kinderen zelf, een zo hoog mogelijk advies. We hebben een voorkeur voor hoge cijfers en goede resultaten en vergeten daarbij de gedachte “dat wat jij kunt, is goed”. Zolang je je best hebt gedaan, is het oké! Houd als doel voor ogen dat jij presteert naar jouw kunnen.

Slechte prestaties kunnen veel stress bij kinderen veroorzaken en de druk zal op de middelbare school alleen nog maar verder toenemen.

Veelvoorkomende stress onder leerlingen wordt veroorzaakt door huiswerk.

Huiswerk en zelfstudie vragen om discipline en niet iedereen is gezegend met een vanzelfsprekende, van nature uit aanwezige, zelfdiscipline. De stress die hierdoor ontstaat zal blijven bestaan tenzij de leerling aangeleerd krijgt hoe hiermee om te gaan. Het leren maken van een goede planning is bijvoorbeeld een hulpmiddel dat stress kan verlagen.

Stress is niet alleen slecht voor je gezondheid, je kan er ook ongelukkig van worden!

In deze blog tips die je helpen om minder door negatieve stress beïnvloed te worden.

Wat doet stress met je?

Hoe langer de stress duurt, hoe groter het effect en risico op mentale en fysieke klachten, zelfs depressie of burn-out. Niet iedereen reageert hetzelfde op stress: stress is een gevoel en een mindset.

Het kan zijn dat je veel druk ervaart omdat je goede cijfers wilt halen. Die prestatiedrang zorgt dan voor stress. Het kan ook zijn dat je niet het gevoel hebt te kunnen voldoen aan de eisen die aan je worden gesteld. Ieder persoon reageert anders op stress. Niet alleen is die reactie afhankelijk van jou als persoon maar ook van de omstandigheden waarin je op dat moment verkeert.

Echter, stress is niet altijd slecht. Een beetje stress kan juist zorgen voor een betere prestatie. Het maakt je alert en gefocust. Het spreekt je motivatie aan en zet je aan tot werken. Hier draagt een gezonde dosis adrenaline aan bij en wordt ook wel positieve stress genoemd. Nadat de prestatie geleverd is, keer je als persoon dan weer terug naar een staat van ontspanning.

Is dit nu niet het geval en blijft de ontspanning na inspanning uit, dan kan er sprake zijn van negatieve stress. Negatieve stress is niet goed voor je! Door de adrenaline gaat je hart sneller kloppen, spannen je spieren zich aan, stijgt je bloeddruk en adem je sneller.

Ook vertraagt adrenaline je spijsvertering. Daarnaast ga je het hormoon cortisol aanmaken, wat je immuunsysteem afremt en je pijngrens verhoogt.

Het kan zorgen voor tal van lichamelijke en mentale klachten die vaak niet direct in verband worden gebracht met stress. Lichamelijke klachten als:

  • Slaapproblemen en vermoeidheid
  • Nek-, schouder- en rugklachten en spierpijn
  • Hoofdpijn
  • Problemen met de spijsvertering, buikpijn of darmklachten
  • Verhoogde bloeddruk of hartslag
  • Verminderde afweer

Mentale klachten als:

  • Concentratieproblemen of vergeetachtigheid
  • Sneller geïrriteerd of gefrustreerd raken en emotioneler zijn
  • Somberheid, lusteloosheid of veel piekeren
  • Angst of paniek
  • Bij langdurige stress risico op depressie of burn-out

Wat kan je doen tegen stress?

Om stress te voorkomen is het allereerst het aller belangrijkst om een gezonde levensstijl aan te houden. Met een gezond lichaam ben je beter bestand tegen stress. Daarnaast is het heel belangrijk dat je voor ontspanning kan zorgen door leuke dingen te doen, goede sociale contacten te onderhouden. Zorg ervoor dat je dagelijkse bezigheden je interesse hebben en dat je niet overvraagt (of ondervraagt!) wordt in bijvoorbeeld je werk of opleidingsniveau. Financiële problemen zorgen ook voor stress: los deze dus op.

Lees onderstaand alle tips om stress te verlagen!

  • Praat erover. Bespreek het met je ouders, vrienden, leerkrachten, collega’s of ieder ander persoon die dichtbij je staat. Door de stress te verbergen en voor jezelf te houden, kan het je van binnen op gaan vreten en wordt het alleen maar erger. Sterker nog: niet alleen stress maar bij allerlei (psychische) klachten ligt het -er niet over praten- aan de basis.
  • Focus op positiviteit. Zelfs bij grote stress kan het relativeren en het aannemen van een positieve houding echt heel effectief zijn in het bestrijden van stress. Is de situatie echt zo erg? Wat zijn de gevolgen denk je? En kloppen die verwachtingen echt of maak je het groter dan het is? Probeer de situatie van een afstand te bekijken en ga uit van de mogelijkheden, niet de onmogelijkheden.
  • Eet gezond. De beste manier om het effect van stress op je lichaam te minimaliseren, is waarschijnlijk een gezond dieet. Veel stresssymptomen worden vermindert door gezond te eten en producten zoals koffie, suikerhoudende dranken, energie dranken, koekjes, vet en fastfood zullen stress-symptomen alleen maar verergeren. Met gezonde voeding zal je lichaam zich beter voelen en jij gelijk een positiever perspectief hebben op de dingen om je heen.
  • Ga bewegen. Door sporten ontspant je lijf. Alle gespannen spieren zullen door sporten ontspannen. Stress hormonen verminderen. Nu hoef je niet gelijk een abonnement voor de sportschool te sluiten: juist het stevig doorwandelen in de natuur waarbij je tegelijkertijd een frisse neus haalt, maakt je hoofd leeg en is super effectief tegen stress. Let er daarnaast op dat je in stressvolle tijden vaker de fiets of de trap neemt.
  • Zorg voor voldoende nachtrust. Tijdens de slaap laad je jezelf weer op, fysiek en mentaal. Slapen is gezond. Wanneer je uitgerust bent, heb je meer energie, kan je je beter concentreren en meer presteren. Met een eventuele tegenslag is beter om te gaan wanneer je uitgerust bent, dan wanneer je moe bent.
  • Doe ontspanningsoefeningen. Een belangrijk onderdeel van ontspanningsoefeningen is het ademhalen. Door je focus te verleggen van alles waar je je zorgen over maakt naar je ademhaling, word je kalm en verlaag je stress. Diep en rustig ademhalen waarbij je je adem even inhoudt en lang uitblaast: klinkt simpel en het werkt! Op internet is een scala aan ontspanningsoefeningen te vinden. Zelf maak ik gebruik van de meditation moments app, aanrader!
  • Wees lief voor jezelf. Ben je bewust van jouw grenzen en durf nee te zeggen. Durf voor jezelf op te komen en voelt iets niet goed? Volg je gevoel en doe het niet of zeg Nee. Misschien lastig in het begin, maar oefening baart kunst. En uiteindelijk help je jezelf ermee.
  • Doe leuke dingen. Probeer iedere dag iets te doen wat je leuk vindt en maak daar bewust tijd voor vrij: een moment voor jezelf. Reserveer iedere week tijd om iets leuks te gaan doen voor jezelf of met mensen om wie je geeft. Om spanning te verlagen heb je ontspanning nodig, dus gun jezelf die. Ook als je denkt dat je er absoluut geen tijd voor hebt: doen!
  • Wees niet bang om hulp te vragen. Je bent niet zwak en het is geen schande om hulp in te schakelen als je last hebt van stress. Een coach of therapeut helpt je om op andere manieren naar een probleem te kijken en om te gaan met wat er op jouw pad komt.

Kinderen en (jong)volwassenen zijn welkom bij Praktijk Senzies. Wat kan ik voor jou betekenen? Neem gerust contact op en op korte termijn gaan we aan de slag.

PS: Ligt de lat te hoog? Loop er onderdoor…..

By(e) Amanda

Praktijk Senzies

Heb je vragen?

Amanda Dongelmans

Mijn naam is Amanda Dongelmans-Van den Bos (1973). Ik ben getrouwd en moeder van een inmiddels 10 jarige dochter. Als kinder- en jeugdtherapeut bied ik individuele begeleiding aan kinderen en ouders/verzorgers.

Amanda Dongelmans

Volg mij