fbpx

Praktijk Senzies | Blog

Kinder- en jeugdtherapeut en gecertificeerd coach. Voor kinderen, tieners, (jong)volwassenen en ouders/verzorgers.

Train jezelf super makkelijk in optimisme!

door | 14 apr 2020

Ben jij een optimist? Dan is de kans groot dat jouw afweer in orde is! Ben jij geen optimist? Goed nieuws: optimisme is aan te leren!

Positief en optimistisch in het leven staan lijken bij te dragen aan een goede hartgezondheid, te zorgen voor minder depressies en bevorderen de natuurlijke afweer tegen virale infecties. Optimisme maakt je minder gevoelig voor stress. Diverse onderzoeken wijzen die kant op.

Een positieve instelling heeft dus kennelijk een positieve invloed op je gezondheid.

Echter, staar je er niet blind op. Natuurlijk spelen meer factoren een rol: Genen, leefstijl, wat je eet en drinkt en of je veel beweegt of niet. Neem je voldoende rust, heb je voldoende ontspanningsmomenten. Hoe ga je om met emoties? Binnenin jezelf opkroppen is niet bevorderlijk voor je gezondheid.

Wat hebben optimisten gemeen?

Kenmerkend voor een optimist is dat deze persoon het gevoel heeft “in control” te zijn. De overtuiging hebben dat je zelf invloed kan uitoefenen op het verloop van gebeurtenissen. Optimisme heeft alles te maken met het geloof dat jij invloed hebt op jouw eigen leven, het vertrouwen dat jij iets kunt doen om jouw situatie iets beter te maken.

Geen slachtoffer zijn. Niet de gebeurtenis zorgt voor je gevoel over de gebeurtenis, maar je gedachten over de gebeurtenis. Je bent niet overgeleverd aan gebeurtenissen ook al overkomen deze je wel, want je kunt je reactie op de gebeurtenis sturen, beheersen of verdragen.

Natuurlijk is het leven niet volledig maakbaar. Als je daarin gelooft, heb je kans dat je doorschiet en gaat denken dat alles aan jou ligt en jouw verantwoordelijkheid is. Je legt dan een enorme druk op jezelf met alle negatieve emoties van dien: zorgen, schuld, stress enzoverder. Er bestaat ook nog zoiets als gewoonweg pech hebben. Het draait erom dat je vertrouwt, gelooft en wéét dat er uiteindelijk altijd iets is wat jij kunt doen om je leven net even iets beter/fijner/leuker te maken. Naast optimisme, is realisme ook een fijne kwaliteit om te hebben!

Optimisme lijkt deels aangeboren en is deels aangeleerd. Om dat vertrouwen te hebben hoef je dus echt niet een geboren optimist te zijn.

Je kunt het leren!

Hoe? Start vandaag nog met deze simpele oefeningen en train jezelf in realistisch-optimistisch zijn! Het enige dat je nodig hebt is een dagboekje, schrift of kladblok. Maak het jezelf makkelijk.

  1. Schrijf dagelijks voor het slapen gaan 3 goede dingen van die dag op.
  2. Schrijf een week lang iedere dag iets op over je sterke kanten en onderstreep je kwaliteiten.
  3. Maak een lijstje met mensen die iets prettigs voor jou gedaan hebben de afgelopen tijd. Opdracht: Toon dankbaarheid aan iemand van die lijst die je daarvoor nog niet goed hebt bedankt.

Om jezelf tegelijkertijd in realisme te trainen, kan je de volgende oefeningen doen.

  1. Schrijf in de avond voor het slapen gaan een zin op over de prettigste gebeurtenis van die dag. Schrijf de oorzaak toe iets dat Algemeen, Stabiel en Intern (vanuit jouzelf) is.
  2. Schrijf iedere avond voor het slapen gaan ook een zin op over de meest vervelende gebeurtenis van die dag. De oorzaak van deze gebeurtenis schrijf je toe aan iets dat Specifiek, Tijdelijk en Extern (ligt buiten jou om) is.
  3. Schrijf iedere avond over een prettige gebeurtenis en schrijf de oorzaken hiervan deels toe aan jezelf en deels een de omgeving. Doe dat ook met vervelende gebeurtenissen van die dag en schrijf de oorzaken toe deels aan jezelf en deels aan de omstandigheden.

Ik ben benieuwd wat deze oefeningen jou brengen.

Hulp nodig bij versterking van het zelfbeeld, het vergroten van het zelfvertrouwen, het veranderen van jouw mindset? Neem contact op en we plannen snel een afspraak!

PS: “Laten we eindeloos dromen van wat niet is, dus nog kan komen”

By(e) Amanda

Praktijk Senzies

Heb je vragen?