Kindercoaching en kindertherapie Senzies
Een interessant onderwerp in de opvoeding van kinderen omdat het een controversieel onderwerp is. De meningen over het geven van straf, of dat nu wel of niet oké is, lopen uiteen.
Daarnaast zijn de opvattingen over straf onderhevig aan de tijdsgeest waarin we leven. Was het in de jaren 50 nog gewoon om met een liniaal op je vingers geslagen te worden door de juf of meester, tegenwoordig niet meer.
In Nederland is het fysiek straffen van kinderen bij wet verboden sinds 2007.
Welk doel dient straf?
Straf geven doen we met de intentie om bepaald ongewenst gedrag af te leren maar wist je dat een gedragsverandering níet door middel van straf te realiseren is?
Ongewenst gedrag kan je stoppen door corrigerend optreden en straffen. Echter, er wordt géén nieuw gedrag geleerd door het geven van straf. En het ongewenste gedrag wordt er ook niet door afgeleerd! Hooguit zal de kans op ongewenst gedrag kleiner worden als de pakkans groter is.
Gedrag afleren kan door het gedrag te negeren en uit te laten doven, extinctie genaamd. Hierbij is een valkuil dat dit niet standvastig toegepast wordt en zodoende als een bekrachtiging van ongewenst gedrag gaat leiden. Een kind dat ergens om zeurt stopt met vragen indien er stelselmatig en standvastig hetzelfde op geantwoord wordt.
Wanneer je echter als ouder/verzorger de ene keer toegeeft en de andere keer niet dan leert het kind dat zeuren loont: de volhouder wint!
Nieuw en gewenst gedrag aanleren, kan door gewenst gedrag te belonen. Een sterke bekrachtiging van gewenst gedrag is het geven van waardering waardoor je het zelfbeeld van het kind versterkt.
Ook hierbij weer een valkuil dat de waardering wel recht doet aan de inspanning van het kind: wanneer de beloning niet in verhouding tot de inspanning staat, neemt de intrinsieke motivatie af.
Ook zal de waardering van een compliment afnemen indien je strooit met complimenten als een op hol geslagen Piet. Beloon ook liever de inspanning dan het resultaat, hiermee leer je het kind doorzettingsvermogen opbouwen en vergroot je het zelfvertrouwen.
Lik-op-stuk
Opvoeden zonder straf geven is vrijwel onmogelijk. En het is ook goed om kinderen te begrenzen, dat biedt veiligheid aan het kind.
Als je niet ontkomt aan straffen, hou dan het lik-op-stuk beleid aan:
De straf moet direct volgend zijn op het ongewenste gedrag, dus oorzaak-gevolg moeten helder worden voor het kind.
Motiveer waarom je wilt dat het kind zich anders gedraagt, geef de grens aan die overschreden is.
Bestraf het gedrag en niet het kind zelf: “Wat je doet is niet oké, wie jij bent wél!”
De straf moet passend en niet te zwaar zijn. Pas je onredelijke straf toe dan werp je een blokkade op voor het aanleren van nieuw en gewenst gedrag omdat de gestrafte daarvoor “blind” is vanwege het gevoel onrecht aangedaan te zijn.
Tenslotte is het doel het aanleren van nieuw, gewenst gedrag: waardeer daarom de inspanning van het kind om het recht te zetten en blijf vooral zelf niet hangen in boos zijn. Sluit vriendschap op het moment dat de straf erop zit.
Ervaar je gedragsproblematiek bij jouw kind? Neem gerust contact op voor advies.
Tot ziens bij Senzies!
Tot snel bij Senzies!
By(e) Amanda
Ook interessant
Amanda Dongelmans
Mijn naam is Amanda Dongelmans (1973). Ik ben getrouwd en moeder van een inmiddels 12 jarige dochter. Als kinder- en jeugdtherapeut bied ik individuele begeleiding aan kinderen en ouders/verzorgers.