Relativeren is iets in perspectief plaatsen en het betrekkelijke van iets inzien.

Relativeren kan je leren en ik help je daar graag bij! Neem contact op via deze link.

Wat leuk is om te weten: relativeren draagt bij aan gezonder en gelukkiger zijn!

Als je iets relativeert, vergelijk je het met andere dingen.

Je beschouwt het dus niet als een alleenstaand ding. Hierdoor krijg je een nuchterder en realistischer beeld van wat er gaande is.
Door te relativeren, kan je de invloed die een gebeurtenis of situatie op je leven heeft minder belangrijk maken. In die zin is relativeren een zeer nuttig psychologisch mechanisme om met negatieve emoties zoals teleurstelling, boosheid of angst om te gaan.

Hier de 5 belangrijkste tips hoe ook jij kan relativeren!

  1. Slaap er een nachtje over
    Vermoeidheid maakt dat jouw emmer eerder over loopt, je feller en emotioneler reageert en je minder oog hebt voor alternatieven. Wanneer een mug een olifant lijkt, is op het moment van vermoeidheid er geen ander alternatief en is de mug ook écht een olifant!
  2. Neem afstand
    Door een situatie vanaf een ander perspectief te bekijken (vanuit andermans schoenen) kan je de situatie breder trekken dan alleen jouw zienswijze. Welke argumenten zijn er te verzinnen waarom iets is zoals het is, of waarom dingen gebeuren zoals ze gebeuren.
  3. Ontspan
    Neem een douche en laat figuurlijk en letterlijk alle negatieve energie van je afspoelen door het afvoerputje.
    Focus op je ademhaling: diep in en uit, adem naar je buik. Op het moment dat jij volledige focus hebt op je ademhaling is er geen ruimte voor andere gedachten. En juist op dat moment ontstaat er ruimte om andere perspectieven toe te laten.
  4. Beantwoord de vraag: “Kan ik er wat aan doen?”
    Ja? Ga dóen! Los het op!
    Nee? Accepteer. Door acceptatie kan je loslaten. (Zie mijn blog over Coping!)
  5. Humor
    Lach om wat er gebeurt, lach om de ander, lach om jezelf. Trek iets in het absurde en hoe gekker, hoe beter!

Tot slot is het belangrijk dat je jezelf afvraagt wat het ergste is dat jou kan overkomen in de situatie: en vraag daarbij door!

Kan ik jou daarbij helpen? Schroom niet om contact met mij op te nemen. Ik help je graag.

Tot ziens bij Senzies!

PS: “Sommige problemen los je op door er helemaal geen problemen van te maken.”