fbpx

Praktijk Senzies | Blog

Kinder- en jeugdtherapeut en gecertificeerd coach. Voor kinderen, tieners, (jong)volwassenen en ouders/verzorgers.

Omgaan met angst

door | 15 mrt 2020

Hoeveel toiletrollen heb jij gekocht?

De functie van angst

Angst heeft een heel nuttige functie. Het zorgt voor zelfbescherming: het niet-pluis gevoel zorgt er instinctief voor dat we op ons hoede zijn, het behoedt ons voor uitdagingen die wij als mens mogelijkerwijs niet aankunnen.

De nuttige functie van angst is dat deze ons alert maakt, onze zintuigen op scherp zet. Je hart sneller laat kloppen, je koude klamme handen bezorgt, maakt dat je gaat trillen en je ademhaling versnelt. Je bent in opperste staat van paraatheid. Eventueel zelfs klaar om te vluchten of te vechten. Angst heeft een beschermende functie.

Angst is er in allerlei gradaties

Spanning (angst) voor bijvoorbeeld een presentatie of een examen is heel normaal. De spanning zorgt er soms zelfs voor dat je beter presteert. Spanning is een lichte vorm van angst.

Een sterke vorm van angst is paniek. De symptomen van angst worden dan zo heftig dat je de controle verliest over je gedachten en soms zelfs je gedrag. Het paniekgevoel kan zeer angstig aanvoelen.

Reële angst en irreële angst

Reële angst is een objectieve angst. Dat wil zeggen, een angst gebaseerd op een werkelijke dreiging. Er is dus een echte dreiging in de directe omgeving, bijvoorbeeld een brand of een ongeval dat je overkomt. De enige verdediging is dan het ondernemen van actie. Vechten  of vluchten. Hiermee wil je bereiken dat de situatie verandert en de angst vermindert of liever nog: verdwijnt!

Wat nu belangrijk is om je te realiseren is dat er maar héél weinig situaties zijn die aanleiding zijn voor reële angst!

Waar wij vaker mee te maken hebben is de tweede soort angst: de irreële angst. En dit is de Angst voor de Angst.

Dit is een angst die je voelt en in je hoofd groter gemaakt wordt dan dat nodig is. Het zijn dus jouw gedachten die de angst groter en groter maken.

Dit kan komen doordat je het gevoel koppelt aan een eerdere ervaring en daardoor de situatie met meer angst tegemoet gaat dan dat realistisch is. Of doordat je bijvoorbeeld op basis van onvoldoende controle hebben over de situatie een extreme reactie geeft.

Dat laatste maakt dat mensen de laatste dagen in paniek (want dat is het) rennend door de supermarkt potten, blikken, deegwaren en wc papier inslaan. Op deze manier pakken ze in een onzekere gebeurtenis gevoelsmatig enige controle terug.

Waar iedereen roept dat het niet nodig is om te hamsteren, en dat we daar vooral mee moeten stoppen stel ik de vraag:

“Heeft het zin om tegen iemand die bang is te roepen daarmee te stoppen en normaal te gaan doen?” Nee!

Daarmee wordt die persoon echt niet minder angstig. Sterker nog: mogelijk zal nog een negatieve emotie zoals frustratie of onbegrepen voelen toegevoegd worden aan de kennelijk toch al niet prettige situatie voor de persoon. Beter is het om op dat moment de angst te accepteren en op een later moment  aan de slag te gaan met technieken om met de angst om te leren gaan.

Laat mensen die nu menen te moeten hamsteren, hamsteren. Het is voor hen een manier om actie te maken en daarmee de angst te reguleren! Ze verminderen hun angst doordat ze gevoelsmatig meer grip krijgen op hetgeen er om hen heen gebeurt. Uiteindelijk zal, bij gewenning aan een situatie de angst afnemen en hoeven we met z’n allen niet meer te vrezen dat het toiletpapier op is in de supermarkt.

Heb jij last van angsten? Ik help je graag daarmee om te gaan, wellicht zelfs af te leren! Bel of mail mij en we plannen snel een afspraak.

Lees ook mijn blog: Af en toe ben ik bang… Jij ook?

PS: “Laat je niet bang maken door de angst”

By(e) Amanda

Praktijk Senzies

Heb je vragen?