fbpx

Praktijk Senzies | Blog

Kinder- en jeugdtherapeut en gecertificeerd coach. Voor kinderen, tieners, (jong)volwassenen en ouders/verzorgers.

Af en toe ben ik bang… jij ook?

door | 3 nov 2019

Dagen worden korter, het wordt steeds eerder donker. Halloween is gelukkig weer achter de rug: ik ben niet zo’n held en houd niet van bloederige taferelen, killerclowns en Dracula’s. Spinnen en spinnenwebben vind ik ook eng en vies.

Vanaf nu is het reikhalzend uitkijken naar de komst van Sinterklaas! Alhoewel… vroeger vond ik ook Sinterklaas heel spannend! Ik weet nog dat er op Sinterklaasavond op de deur gebonsd werd en ik van de schrik wegvloog en onder de kast kroop. Diezelfde spanning en angst zag ik ook bij mijn dochter: glinsterende ogen, roze wangen… de adrenaline raasde door haar lijfje.

Inmiddels is ze 10 jaar en weet ze dat Sinterklaas niet bestaat. Angst heeft ze niet meer voor hem. Naaktslakken daarentegen? O, wat eng! Ze stond laatst met haar blote voet op 1 in de tuin en zelden heb ik haar zo hard horen gillen als toen. Op zo’n moment is het reuze handig dat je moeder toevallig kindertherapeut is. Mama gaat gelijk aan de slag met in dit geval een Exposure methodiek: geleidelijke blootstelling aan de angst, kleine stapjes doen in het onder ogen zien van de angst, steeds dichterbij komen bij de slak. Uiteindelijk heb ik een grote dikke naaktslak gevonden, een naam gegeven (Dikkie slak) en op mijn hand gezet terwijl ik vertelde (uiteraard op een grappige manier) over hoe Dikkie de wereld waarschijnlijk zag. Mijn dochter moest lachen en haar angst nam steeds meer af: humor reguleert angst. De stresshormonen die aangemaakt worden door de angst die je voelt, nemen af. Uiteindelijk belandde Dikkie op haar hand! Super trots was ze op zichzelf. En ik op haar.

Een methodiek als exposure is een van de methodieken die ingezet kunnen worden bij de begeleiding van angst(stoornissen). Ook cognitieve gedragstherapie is een beproefde methode, voor jong én oud. Bij kinderen ga ik van een specifiek programma uit waarin het woord BANG centraal staat en waaraan 4 stappen gekoppeld zijn:

Bang gevoel: herkennen van angst gevoelens, wanneer wel en wanneer niet, en lichamelijke signalen. Het gebruiken van ademhaling- en ontspanningsoefeningen.

Angstige gedachten: wat denk je dan en welke helpende gedachten kunnen we daar tegenover zetten?

Nuttige houdingen en gedrag: wat voor gedrag laat je dan zien, wat werkt vooral niet en wat wél. Het aanleren van succesvol gedrag om met de situatie om te gaan.

Gun jezelf een beloning: beloon gewenst gedrag, hoe klein de vordering misschien ook is. Wees trots op jezelf!

Echter, dat zijn therapeutische aanpakken. Voordat je het punt bereikt dat je hulp inschakelt, kan je als ouder en verzorger zelf ook het nodige ondernemen om de doorontwikkeling van angst onder controle te houden en het niet te laten escaleren. Zo is het bijvoorbeeld belangrijk dat je de angst van jouw kind serieus neemt, maar voed deze niet! Alles wat je aandacht geeft groeit en zo werkt het met angst ook.

Door de nadruk te leggen op de angst, blijft het kind zich bewust van de gevoelens en emoties. Afleiden is een betere optie. Wakker de angst niet aan, ook niet als grappig bedoelt. Spreek vertrouwen uit en let op de dingen die jouw kind wel doet. Wees daar trots op. Daarmee stimuleer je het zelfvertrouwen.

Stimuleer je kind ook om die dingen die het doet, te blijven doen en dingen die het uit de weg gaat (vermijding) tóch te doen. Bedenk hiervoor eventueel zelf kleine tussenstappen. Bij paniek, niet doorzetten maar laat het rusten. Niet angstig zijn valt niet af te dwingen! Bespreek met je kind de angst en laat je kind zelf oplossingen verzinnen. Denk samen na over “beloners”.

Hulp nodig? Ik help jullie graag. Neem vrijblijvend contact met mij op. Bij de intake zal altijd een stukje ouder coaching te pas komen waarin je als ouder/verzorger handvatten aangereikt krijgt om met jullie situatie om te gaan. Voor sommige ouders volstaat dit zelfs! Kortom: voor jezelf of voor jouw kind: bij Praktijk Senzies kan je terecht!

PS: “Vergeet niet dat angst ook een heel nuttige functie is, het zorgt voor zelfbehoud en vergroot onze overlevingskansen. Daarbij: zonder angst kan je niet moedig zijn!”

By(e) Amanda

Praktijk Senzies

Heb je vragen?