5 kracht inzichten

door | 18 jun 2020

Soms zou het reuze handig zijn om een draaiboek op de plank te hebben liggen. Een handleiding met daarin beschrijvingen van:

Als dit, doe dan dat. Gaat het zus, dan zo.

Helaas… dat kant-en-klare handboek heb ik niet voor je. Wél heb ik 5 kracht inzichten voor je die je zeker mee kan geven aan jouw kind en waarmee je ze in hun kracht zet! En het mooie is dat jouw kind er de rest van zijn of haar leven iets aan heeft!

1. Je kan meer hebben dan je denkt!

Scheiding van je ouders, liefdesverdriet, overlijden van een dierbare. We kunnen er kapot van zijn. Echt denken dat we dood gaan van narigheid of verdriet. Maar het mooie is dat we er niet daadwerkelijk kapot aan gaan! En dat is echt een absolute succes-leerervaring. Cliché en o zo waar: tijd heelt. Op het moment dat de “catastrofe” je overkomt zijn de gevoelens intens. Ruimte voor andere gedachten en gevoelens is er niet, die is even benut. Maar onze harde schijf (ons brein) wordt automatisch opgeschoond en automatische updates van ons besturingssysteem (ons leervermogen) maken dat je ‘als vanzelf’ weer aandacht krijgt voor andere dingen die je positief afleiden. Geef vervelende ervaringen tijd en ruimte en ze zullen uiteindelijk een plekje krijgen. Het inzicht dat alle ervaringen je krachtiger maken is geruststellend.

2. Leer te voelen

Over het algemeen wordt ratio verkozen boven gevoel, terwijl het juist zoveel kan brengen om meer waardering te hebben voor het voelen. Door maar hard genoeg na te denken en te willen begrijpen hebben we de illusie dat we grip krijgen op onze emoties. Voordat je het weet ben je aan het piekeren en dat doet je probleemoplossende vermogen echt geen goed. De negatieve gedachten waarin je dan kan verzanden brengt een vicieuze cirkel op gang waarbij het denken over je gevoelens en emoties en gedachten, je aandacht daarop nóg meer richt. Wat versterkend werkt op je gevoel dat al negatief was. Het inzicht dat voelen net zo waardevol is als denken, werkt geest verruimend en ontspannend. In plaats van jezelf bijvoorbeeld de vraag te stellen “Waarom ben ik zo onzeker?” kan je beter de aandacht richten op waar je de onzekerheid voelt in je lijf. Laat het gevoel toe en accepteer dat het er is, als een onderdeel van jezelf op dat moment, zonder oordeel. Gevoelens komen en gaan.

3. Zonder fouten maken, geen groei

“Zo ben ik nu eenmaal” geeft blijk van een fixed mindset. Het is een gedachtepatroon waarbij er vanuit wordt gegaan dat vaardigheden en talenten vaststaan, misschien zelfs als een onderdeel van het karakter of persoonlijkheid zijn. Sommige mensen geloven dat hun talenten en vermogens vastliggende eigenschappen zijn en ze hebben er een bepaalde hoeveelheid van: ‘veel discipline’, ‘geen ruimtelijk inzicht’ enzoverder. Deze mindset kan je beperken in je succes. Er wordt gericht op het bewijzen van talenten en vermogens enerzijds, en het verbergen van tekortkomingen anderzijds. Tegenover de fixed mindset staat de growth mindset. Hierbij geloven mensen dat zij hun talenten en vermogens kunnen ontwikkelen door inzet, opleiding en volharding. De focus ligt niet op slim over komen op een ander. Leergierig, kansen durven benutten en leren van de resultaten: zeker wanneer die niet naar je zin zijn! Het inzicht dat je talenten een beginpunt zijn van waaruit je je verder kan ontwikkelen, is onbetaalbaar. 

4. Focus op jezelf, niet de ander

Blunder je waardoor iets mislukt, zoals het vergeten van de tekst bij een spreekbeurt? Geen paniek. Ook al zal het even het onderwerp van gesprek zijn of word je zelfs uitgelachen, dat zal voorbij gaan. Een ander geeft aan de ervaring veel minder waarde mee dan dat jij denkt. Uiteindelijk is iedereen gewoon druk met zichzelf. En dan kan je denken dat een ander veel minder last van onzekerheid heeft dan dat jij dat hebt. Het inzicht dat iedereen in meer of mindere mate aan onzekerheid lijdt of  ‘je wel goed genoeg bent’ is super relativerend. Zelftwijfel zegt niets over je capaciteiten, het geeft slechts bescheidenheid aan, een kracht in de juiste dosis.

5. Doen!

Vermijding is een heel natuurlijke reactie. Zeker kinderen blijven graag weg van dingen die ze eng vinden. Maar weet dat iedere keer dat je vermijdt, de drempel hoger wordt. We willen graag geloven dat lastige dingen, dingen die we niet durven, vanzelf over gaan. Maar dat is vaak niet het geval. De enige manier om angst te verminderen is door te dóen. En nu hoeft het allemaal niet in een keer. Als je last van hoogtevrees hebt, hoef je je echt niet te bewijzen door te gaan bungee-jumpen. Oefen met spannende situaties op een rustige en veilige manier. Exposure.

Het inzicht dat je door confrontatie met datgeen je vreest, jezelf juist in je kracht zet werkt bevrijdend.

Kan ik jou of je kind helpen met het vergroten van inzicht? Bel of mail mij gerust!

PS: “Wacht niet op een mooie dag, maak er zelf een van”

By(e) Amanda

Praktijk Senzies

Heb je vragen?